13 LO w Szczecinie

• Decrease font size

WYCIECZKA DO BERLINA DLA UCZNIÓW LICEUM

Weihnachtsmarkt.
Jak nakazywała kilkuletnia,  przedświąteczna tradycja naszej szkoły w czwartek….. wybraliśmy się do Berlina. W grudniu miasto  rozświetla kilkadziesiąt bożonarodzeniowych jarmarków- Weihnachtsmarkt.. Smakowicie pachnące, roztaczające świąteczną aurę, ze świątecznymi dźwiękami i kulinarnymi przysmakami.
Stolica Niemiec powitała nas chłodnym i mglistym porankiem. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od miejsc związanych z symbolem zimnej wojny i podziału Niemiec – Murem berlińskim. Odcinek niższego muru, o długości 1300 m, znajdujący się na terenie East Side Gallery został oddany do dyspozycji artystom z całego świata. Jedna z największych na świecie plenerowych galerii sztuki prezentuje ok. 106 obrazów namalowanych na ścianie, a wśród nich pamiętne powitanie  przywódców dwóch bratnich krajów- Ericha Honecker i Leonida Breżniewa. Wiadomości o życiu w podzielonym Berlinie uzupełniliśmy oglądając film dokumentalny w drodze powrotnej.
W drodze na Wyspę Muzeów z okien autokaru oglądaliśmy Bramę Brandenburską, Reichstag, dzielnicę rządową z siedzibą pani Kanclerz Angeli Merkel, Czerwony Ratusz. Museumsinsel- jeden z największych i najbogatszych zespołów muzealnych w Europie leży rzeczywiście na wyspie, a najsłynniejszym obiektem jest Muzeum Pergamońskie. Po dawce historii i oglądania zabytków pomaszerowaliśmy do Sea Life w którym mieści się Aqua Dom. Wędrując wytyczoną trasą oglądaliśmy ryby słodkowodne Europy, duże zbiorniki morskie oraz największe cylindryczne akwarium świata,  które podziwia się jadąc windą we wnętrzu zbiornika. Akwarium to ma 25 metrów wysokości i milion litrów wody. Po tej chwili relaksu wróciliśmy do zwiedzania, bowiem kolejnym punktem naszego programu była zbudowana w stylu późnego, włoskiego renesansu katedra berlińska To właśnie tutaj odbywają się najczęściej ekumeniczne nabożeństwa z okazji świąt państwowych lub w ważnych dla narodu momentach. Chwila jazdy autokarem i już wysiadamy przy Muzeum Historii Naturalnej- pierwszym państwowym muzeum na świecie. W swoich zbiorach posiada ono  kolekcję ponad 30 milionów eksponatów zoologicznych, paleontologicznych, mineralogicznych i innych. Godzina w muzeum upłynęła szybko i znów naszym autokarem docieramy do kolejnego miejsca- manufaktury czekolady. A po niej……. małe sklepiki z milionem rzeźbionych bombek, stoiska z grzanymi winem (Glühwein), prażonymi migdałami, kandyzowanymi jabłkami, currywurstem, cukierkami, wielkimi świątecznymi piernikami, ogromna choinka, karuzele, uliczni grajkowie i tancerze, ruch, gwar- Weihnachtsmarkt na Alexanderplatz. Dwie godziny to mało, żeby zobaczyć wszystko. Nacieszyć oczy widokiem można. Do kolejnej wizyty w stolicy Niemiec.

Pani Beacie Sobczyk, która zorganizowała ten wyjazd Dziękujemy za wspaniałą atmosferę.